Teadlik tarbija teab ja kasutab oma õigusi.
Toome siin ära lühidalt mõned olulisemad tarbija õigused:
- puudusega kauba korral
Tarbija võib kauba puuduse ilmnemisel pöörduda pretensiooniga kaupleja poole 2 aasta jooksul. Selle perioodi jooksul ilmnenud tootmisdefektid kas parandatakse või kaup asendatakse. - garantii (täpsemini müügigarantii) korral
Garantii on müüja või tootja vabatahtlik lubadus pakkuda tarbijale seadusest soodsamat seisundit (seadusega on määratletud 2 aastane pretensiooni esitamise õigus). Näiteks võib müüja või tootja garantiiga pikendada pretensiooni esitamise aega kolmele aastale, lubada parandamise ajaks tarbijale asendustoodet, võimaldada ööpäevaringset teenindust jms. - sidevahendi abil sõlmitud lepingute korral, näiteks telefoni, raadio, televisiooni, adresseerimata või adresseeritud trükise, sealhulgas kataloogi või ajakirjanduses ilmunud tellimislehega reklaami korral, on tarbijal õigus taganeda lepingust 14 päeva jooksul. Kui aga taganemisõigusest teda ei teavitatud, siis võib taganeda 3 kuu jooksul.
- koduukselepingu korral on tarbijal õigus lepingust taganeda 14 päeva jooksul ilma taganemise põhjust teisele poolele selgitamata.
- ostude korral internetist on tarbijal õigus ostetud kaup tagastada 14 päeva jooksul (ei pea selgitama miks) ja 30 päeva jooksul peab müüja ostjale ostusumma tagastama.
14-päevane taganemisõigus ei kohaldu :
– veo-, majutus-, toitlustus-, või meelelahutusteenustele;
– tarbija esitatud tingimuste kohaselt valmistatud asjale (eritellimus);
– asjadele, mida ei saa oma olemuse tõttu tagastada (avatud kosmeetikakaubad, toidulisandid, kiiresti riknevad toidukaubad);
– ajalehtedele, ajakirjadele, raamatutele;
– digitaalsetele toodetele (e-raamatud, muusika)